Το Cucina Caruso μαγειρεύει στο Casserole Bistro στο Γέρακα ! Τηλέφωνο κρατήσεων : 210-6618838 (μετά τις 14.00)
Αρθρο Δ Παπαζυμούρη

Άρθρο Δ. Παπαζυμούρη στην “Κ”: Η γαστρονομία, μοχλός ανάπτυξης της χώρας

Στο φύλλο της “Καθημερινής της 8 Απριλίου 2023, παρουσιάστηκε το άρθρο μου για την γαστρονομία ως μοχλός ανάπτυξης της χώρας που περιέχει την πρότασή μου για ίδρυση μιας Ακαδημίας Ελληνικής Γαστρονομίας με συγκεκριμένο ρόλο. Αναπαράγω εδώ το αυθεντικό άρθρο που έστειλα στην Καθημερινή, πριν γίνει επιμέλεια κειμένου απ’ την εφημερίδα.

Το brand Ελληνική γαστρονομία ως μοχλός ανάπτυξης της χώρας

Όπου σχεδόν κι αν ταξιδέψεις στον κόσμο, θα βρεις ένα απλό ιταλικό εστιατόριο, μια τρατορία ή πιτσαρία που θα σε καλεί να δοκιμάσεις πτυχές της μεσογειακής κουζίνας των γειτόνων μας. Χαρακτηριστικό δε, σε όλα αυτά τα μέρη, είναι πως το φαγητό βασίζεται αποκλειστικά σε ιταλικά προϊόντα που προβάλλει με υπερηφάνεια ο κατάλογος και συστήνει ο εστιάτορας με πατριωτικό ενθουσιασμό· συχνά μάλιστα, πουλάει κάποια απ’ αυτά και στο μαγαζί.

Ενώ σημαντικό είναι πως κάθε Ιταλός εστιάτορας θα διαφημίσει τις τομάτες Σαν Μαρτσάνο, τη μοτσαρέλα ντι μπούφαλα, το προσούτο Πάρμας, την παρμεζάνα, το ιταλικό ελαιόλαδο, το ρύζι αρμπόριο, τα ζυμαρικά, το κρασί Κιάντι και γενικά όλα τα προϊόντα που φέρνει από την Ιταλία για να στήσει μια αυθεντική εμπειρία ιταλικής γαστρονομικής κουλτούρας· να πουλήσει δηλαδή το brand «Ιταλική Κουζίνα». Και είναι θαυμαστό πως δεν θα υποκύψει στον πειρασμό να χρησιμοποιήσει, ενδεχομένως φτηνότερα, τοπικά υποκατάστατα.

Διαφήμιση
italiki spitiki pizza

Ιστορικά, ο τοπικός πληθυσμός κάθε χώρας δοκίμασε την ιταλική κουζίνα μέσα από τα ιταλικά εστιατόρια και άρχισε σιγά-σιγά να την αναπαράγει στο σπίτι του, χτίζοντας ζήτηση για όλα τα ιταλικά προϊόντα τροφίμων πρωτογενούς και δευτερογενούς παραγωγής της χώρας. Προϊόντα δηλαδή προστιθέμενης αξίας τα οποία έρχονται επώνυμα και συναντούν έναν καταναλωτή που έχει ήδη εθιστεί γευστικά σε αυτά και έμαθε στη συνέχεια να τα χρησιμοποιεί.

Αυτό το απλοϊκό μοντέλο εξοικείωσης των ξένων με την ιταλική κουζίνα στη χώρα τους είναι που σταδιακά δημιουργεί ζήτηση για τα προϊόντα ιταλικών τροφίμων στα ράφια των σουπερμάρκετ ανά τον κόσμο, συνιστώντας έτσι μοχλό ανάπτυξης και εξωστρέφειας αυτής της ιταλικής παραγωγής. Το μοντέλο αυτό ενισχύεται βεβαίως και μέσω του τουρισμού στην Ιταλία, όπου οι ξένοι έρχονται σε επαφή με γεύσεις που τους μαγεύουν σε όλα τα επίπεδα της εστίασης. Παράλληλα, η ίδια η ιταλική κουζίνα αποτελεί σημαντικό κίνητρο για ξένους να επισκεφτούν την Ιταλία. Έτσι, μια σημαντική διαδικασία ανάπτυξης διεθνών καταναλωτών, η οποία δημιουργεί ζήτηση για εξαγωγή τροφίμων, επιτυγχάνεται μέσα από τη γαστρονομία και τον τουρισμό σε απόλυτη συνέργεια.

Κολοκυθάκια Γεμιστά Αυγολέμονο

Αυτό ακριβώς πρέπει να κάνουμε πιο σωστά και συστηματικά στην Ελλάδα. Είμαστε μια χώρα μικρή, με σχετικά ακριβό κόστος στην πρωτογενή και δευτερογενή παραγωγή στον χώρο των τροφίμων, μη μπορώντας να ανταγωνιστούμε, ούτε σε ποσότητες ούτε σε τιμή, κανέναν από τους γείτονες που έχουν συναφή προϊόντα. Είμαστε καταδικασμένοι να ανταγωνιστούμε μόνο σε επίπεδο ποιότητας, αλλά είμαστε ταυτόχρονα και πολύ τυχεροί γιατί, σε μεγάλο βαθμό, έχουμε πολλά εξαιρετικά και ποιοτικά προϊόντα τροφίμων. Είμαστε επίσης τυχεροί γιατί έχουμε κληρονομήσει μια παραδοσιακή κουζίνα που είναι και νόστιμη, και με σημαντικές διατροφικές αξίες που συνάδουν με τις διεθνείς τάσεις. Επιπλέον, είναι και σχετικά εύκολη ώστε να μπορεί να «ταξιδέψει» παντού και να αναπαραχθεί τοπικά στα σπίτια. Αυτό που μένει λοιπόν είναι να χτίσουμε τον τρόπο με τον οποίο θα προσεγγίσουμε αυτή τη μεγάλη πρόκληση συστηματικά.

Γκουρμέ μουσακάς με ραγου μπολονεζ

Πιστεύω ότι χρειαζόμαστε μια «Ακαδημία Ελληνικής Γαστρονομίας» η οποία, μεταξύ άλλων, θα καταγράψει σωστά και μεθοδικά όλη την παραδοσιακή κουζίνα και τις τοπικές της εκφάνσεις, όχι με ακαδημαϊκή λογική ιστοριογραφίας, αλλά με καθαρά πρακτική αντιμετώπιση. Που θα δημιουργήσει πρότυπα για να αποτελέσουν «μπούσουλα» για την εστίαση, με έμφαση στα εστιατόρια τα οποία απευθύνονται στους τουρίστες, αλλά και σε όσους λειτουργούν ελληνικά εστιατόρια στο εξωτερικό. Μια Ακαδημία που θα εκμεταλλευτεί τους κορυφαίους σεφ μας, και άλλους ειδικούς, και θα δημιουργήσει εκπαιδευτικό υλικό σε ψηφιακή μορφή· και που θα βρει και τον τρόπο να φτάσει το υλικό αυτό στο προσωπικό που απασχολείται στις κουζίνες των απλών τουριστικών εστιατορίων. Κεντρικός στόχος είναι να βελτιώσουμε το γαστρονομικό προϊόν σε αυτή τη, χαμηλή ίσως, βαθμίδα εστιατορίων όπου ο μέσος ξένος έρχεται σε επαφή με το brand «Ελληνική Κουζίνα» που είναι, κατά κύριο λόγο, η τουριστική ταβέρνα στην Ελλάδα αλλά και το ελληνικό εστιατόριο διεθνώς, μέρη και τα δύο με πολύ σημαντικό στρατηγικό ρόλο, τα οποία τείνουμε να υποβαθμίζουμε καθώς θεωρούμε ότι δεν μας αφορούν.

Διαφήμιση

Από την άλλη, η ανώτερη βαθμίδα εστιατορίων της χώρας και η σύγχρονη ελληνική κουζίνα –που επίσης έχουν στρατηγικό ρόλο στον υψηλού εισοδήματος τουρισμό– προχωρούν και εξελίσσονται με πολύ ταλαντούχους σεφ με νέες ιδέες που εδράζονται στη παράδοση. Σε αυτά νομίζω πως πάμε καλά, οπότε ας τους αφήσουμε να βρουν τον ιδανικό τους δρόμο και ας εκμεταλλευτούμε απλώς τη γνώση και τη δύναμη έμπνευσης που μπορούν να προσφέρουν στην παραγωγή περιεχομένου σε μια τέτοια Ακαδημία.

αγκινάρες αλά πολίτα

Η Ακαδημία αυτή που οραματίζομαι θα μπορούσε να καθορίσει μέχρι και επίσημες μεταφράσεις για κάθε ελληνικό φαγητό και για επιμέρους υλικά –όπως τα ψάρια, για παράδειγμα– που παρουσιάζονται τόσο συχνά με φρικτά λάθη ή ανακρίβειες σε καταλόγους και μάλιστα σε όλες τις γλώσσες που αφορούν τους τουρίστες μας. Θα μπορούσε να παρέχει ακόμη και οδηγίες μάρκετινγκ για τον κλάδο της γαστρονομίας που απευθύνεται κυρίως σε τουρίστες, καθώς και χρήσιμο υλικό για τα ελληνικά εστιατόρια σε όλον τον κόσμο. Θυμίζω πως μιλάω για ένα επίπεδο επιχειρήσεων εστίασης όπου οι ιθύνοντες και οι μάγειροι δεν έχουν απαραίτητα τη γαστρονομική παιδεία ή τη σύγχρονη τεχνική γνώση, στοιχεία αναγκαία για να παίξουν τον σημαντικό στρατηγικό τους ρόλο σε ιδανικό επίπεδο – κάτι που ευτυχώς δεν ισχύει στην εγχώρια υψηλή γαστρονομία.

Διαφήμιση

Πριν από 25 χρόνια, όταν ήμουν υπεύθυνος διεθνούς μάρκετινγκ σε μεγάλη ελληνική μάρκα ποτών με παγκόσμια παρουσία, είχα δημιουργήσει, όπως είναι η πρακτική κάθε διεθνούς brand άλλωστε, μια σειρά από τέτοια βοηθήματα για κάθε ομάδα μάρκετινγκ που καλούνταν να χτίσει τη μάρκα μας στη χώρα της. Χρήσιμο υλικό, πρακτική γνώση και στρατηγικές κατευθύνσεις, στοιχεία στα οποία ο αποδέκτης έβρισκε αξία στο να τα χρησιμοποιήσει, καθώς έκαναν τη ζωή του εύκολη όσο εργαζόταν για να προωθήσει τη μάρκα. Το αποτέλεσμα ήταν ότι το brand μας άρχισε να χτίζεται, συστηματικά και με συνέπεια, παντού στον κόσμο.

Ντομάτες και πιπεριές γεμιστές

Γνωρίζω λοιπόν, από πρώτο χέρι, πως το να βοηθήσουμε την ελληνική γαστρονομία ως brand για να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης της εξαγωγικής δραστηριότητας της χώρας, εκτός από ευκταίο, είναι και απολύτως εφικτό. Αρκεί να αντιληφθούμε την τεράστια σημασία της και να ανταποκριθούμε με απλές, πρακτικές, δοκιμασμένες λύσεις.

Ο Δημήτρης Παπαζυμούρης είναι στέλεχος στρατηγικής επικοινωνίας και δημιουργός του ιστολογίου Cucina Caruso

Print Friendly, PDF & Email
Διαφήμιση

Your email address will not be published. Required fields are marked *